Torsten Martiny-Huenger er førsteamanuensis ved Institutt for psykologi ved UiT – Norges arktiske universitet. Han har spesialisert seg på tema knyttet til hvordan vi mennesker klarer, eller er villig til å endre vaner.
‒ Vaner er en god ting, og de dominerer hverdagen vår. Rundt regnet har 95 prosent av det du gjør hver eneste dag, utgangspunkt i vaner som du ikke lenger tenker over at du har, forklarer han.
Tilsvarende inngrodde vaner ønsker Remiks seg for befolkningens tanker om miljø. At vi uten å tenke oss om deler kjøkkenavfall og øvrig avfall i huset inn i råstoff som skal materialgjenvinnes, og restavfall som skal brennes.
‒ Vaner utvikler seg som følge av atferd som vi gjentar om og om igjen i de samme situasjonene. Etter hvert blir atferden vår så knyttet til en spesiell situasjon, at bare det å se på den konkrete situasjonen automatisk medfører at vi utfører vanen vår, selv om vi egentlig tenker på noe helt annet, forklarer forskeren.
Vanligvis er denne automatikken en god ting, for eksempel kan toppidrettsutøvere eller profesjonelle musikere få til veldig kompliserte prestasjoner uten at det koster dem mer tankekraft enn vi andre bruker når vi lager frokost eller kjører på jobb. Vi mennesker kan utføre ganske kompliserte vaner samtidig som vi tenker på noe helt annet og mye mer komplekst, eller fører en samtale med noen.
‒ Når vi så ønsker å endre noe, vil gamle vaner automatisk stå i veien for de nye, selv om vi faktisk er motiverte for å gjennomføre en endring. Veldig ofte ender vi opp med å gjøre nøyaktig som før. Avfallssortering er noe som gjøres hver dag av alle, og det er derfor ekstra vanskelig å innføre nye rutiner i de gamle, siden vi ofte handler på “autopilot”.
For å endre vaner mener Martiny-Huenger det er viktig å bli minnet om den endringen som du skal i gang med, mens du står i situasjonen.
‒ TV-reklamer og aviskampanjer er vel og bra, men når du mottar den informasjonen er du sjelden i gang med å rydde kjøkkenet. Ideelt sett er det på emballasjen vi burde hatt solide varsel både i form av farger og symboler. Det er i det vi står med emballasjen i hånda og skal kaste den, at vi trenger påminnelsen om at dette er råstoff som kan brukes flere ganger, og hva vi skal gjøre med det, forklarer han.